Bemærk at Danske Specialmedier nu er fusioneret ind i Danske Medier, og at denne hjemmeside ikke opdateres mere.

E-magasiner

E-magasiner

Tema udgivelse fra De Grafiske Fag - E-magasiner.

De Grafiske Fag har udgivet et tema nummer om e-magasiner. Indholdet er relevant for en bred kreds af Danske Specialmediers medlemmer. Introduktionen nedenfor er hentet direkte fra De Grafiske Fag, nr 1/2010, og er stærkt anbefalelsesværdig læsning.

Se hele publikationen, De Grafiske Fag nr 1/2010,  som e-paper hos Grafisk Arbejdsgiverforenings website:

 

E-magasinerne er over os
E-magasiner er nogle underlige fisk... De lever og ånder på nettet, men bruger den gammeldags bladreteknik og andre elementer fra det trykte medie.

Af Søren Knudsen

Den første generation, der bestod af en samling døde PDF-sider, var da heller ikke den store succes. Men i dag er det noget helt andet, som det fremgår af artiklerne i dette tema.

Den nye generation af e-magasiner består af videoklip, lydfiler, billedhjul og animationer. - Det er et helt nyt medie, som kombinerer det bedste fra tv, internet og det trykte magasin, lyder det begejstret fra firmaet NetPublications, som har gjort e-publikationer til sin levevej.

Det har et andet af de store fagbladstrykkerier, Datagraf, også. Her er man heller ikke i tvivl: E-magasinernes fremtid er lys, og en grafisk virksomhed skal kunne levere den service lige så naturligt som et trykt blad.

Det gør man allerede hos WERKs Grafiske Hus, som i samarbejde med et lille it-firma har udviklet en løsning til små og mellemstore virksomheder og foreninger, der ønsker at udgive et blad. WERKs er gået ind på området for at fastholde de kunder, der ikke længere havde råd til at distribuere et trykt blad. Og det er lykkedes. Ved hjælp af sin elektroniske service har virksomheden kunnet fastholde grafisk arbejde i huset.

Man skal dog kun gå ind på området, hvis man er i stand til at nytænke bladenes indhold, lyder det fra redaktøren af EB Motor. I e-magasinet skal det skrevne ord kun bruges til de allermest nødvendige informationer. Alt andet skal formidles ved hjælp af billeder, film og lyd - og det er en helt ny måde at tænke blad på.

Magasinudgivere som Aller og Benjamin følger også udviklingen tæt, men anser her og nu e-mediet som et umodent æble, der først bliver til at spise, når en ny generation af e-bogslæsere med farver og levende billeder dukker op på markedet.

En anden bladproducent, Mediegruppen i Vejle, er også forbeholden. her er man meget i tvivl om, hvorvidt det trykte blads kvaliteter partout kan og skal overføres til nettet. I stedet hælder man mere til at kombinere det trykte blad med et internetunivers.

Mere om nøgleordene